Drets i deures que contempla el protocol de la UPC

Marc teòric que facilita una bona detecció de les diferents problemàtiques que es poden donar.

Per poder fer un bon acompanyament, cal tenir clars quins són els drets i deures de les persones que formen part de l'entorn universitari. Tal com recullen els protocols sobre assetjament de la UPC, les persones tenen les obligacions següents:

Drets i deures que contempla el protocol de la UPC

Tractar les altres amb respecte

Ja siguin persones de la comunitat universitària, els proveïdors o proveïdores i les persones externes vinculades per la seva feina o professió a la UPC, etc.

Mostrar respecte i consideració per totes les persones amb les quals ens relacionem Evitar totes les accions que puguin ser ofensives, discriminatòries o abusives.
Evitar els comportaments que potencialment puguin fer que una persona se senti incòmoda Exclosa, o que la situïn en un nivell de desigualtat.
No ignorar les situacions d'assetjament, violència o discriminació quan tenen lloc

Si una persona es comporta d'una manera que sembla que molesta o ofèn algú altre, o si algú en l'entorn proper sembla que pateix aquestes situacions, no es pot d'ignorar.

La privacitat de les persones sempre ha de ser respectada Informar sobre les situacions d'assetjament de què es tingui coneixement, tenint en compte el deure de confidencialitat. La confidencialitat i el respecte s'han de mantenir, fins i tot, quan s'ha resolt un cas.
icona-bombeta.png

Com totes les persones, les que formen part de la comunitat universitària tenen dret a una vida lliure de violències i assetjament. És per això que la UPC té uns protocols específics contra l’assetjament, per fer front a qualsevol situació que es pugui classificar com a tal.

Si una persona viu una situació d’assetjament i decideix presentar una queixa o denúncia, té els drets següents:

• Rebre un tracte just
  • Que el procés sigui gestionat amb rapidesa: la durada total del procediment no hauria de ser superior a un mes.
  • Ser acompanyada per algú de la seva confiança al llarg de tot el procés.
  • Rebre informació de l’evolució de l’anàlisi del cas i sobre les accions correctores que en resultin.

A aquests drets està subjecta qualsevol persona que estudiï a la UPC i inclou tant les persones matriculades a la UPC o entitats del Grup UPC (grau, màster i doctorat) com l’estudiantat de programes d’intercanvi d’altres universitats que facin una estada a la UPC.

Materials elaborats en col·laboració amb l'Associació Conexus.