En marxa la campanya #mésDonesUPC per fer més visible el talent femení

Descarregar

Imatge del congrés WomENcourage, que va tenir lloc a la UPC el passat mes de setembre

La UPC posa en marxa la campanya #mésDonesUPC a les xarxes socials, a través del compte institucional a Twitter (@la_UPC), amb l’objectiu de donar major visibilitat al talent femení de la UPC i aportar referents en els àmbits de l’enginyeria, l’arquitectura, les ciències i la tecnologia més enllà d’una data senyalada. A més de la campanya, la Universitat promou activitats diverses entorn el 8 de març i també accions al llarg de tot el curs.

08/03/2018

La campanya s’inicia el dimarts, 6 de març, coincidint amb la celebració, el 8 de març, del Dia Internacional de les Dones i destacarà, cada setmana i des del perfil institucional a Twitter @la_UPC, una dona vinculada a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), amb diferents perfils. Per exemple, es donarà visibilitat a investigadores que lideren projectes de recerca, professores que destaquen per alguna activitat de docència innovadora, professionals que impulsen projectes innovadors en la gestió de la Universitat, estudiants que participen en projectes singulars o alumni que destaquen en l’àmbit professional.

Amb l’etiqueta #mésDonesUPC, la campanya es planteja com un compte enrere fins a l’acte d’investidura de la científica computacional, matemàtica i enginyera de sistemes Margaret Hamilton com a doctora ‘honoris causa’ de la UPC, prevista per al 18 d’octubre. Hamilton és pionera en la utilització del terme 'enginyeria del software', ara fa 50 anys, en les primeres missions Apol·lo de la NASA i durant molt de temps ha estat una ‘figura oculta’ en el món científic.

L’objectiu de la campanya és aportar referents femenins en uns àmbits –l’enginyeria, l’arquitectura, les ciències i la tecnologia– en què la presència de dones és encara minoritària, posar en valor la tasca que realitzen les dones en aquest àmbits, apropar els estudis politècnics a les noies i, en definitiva, aflorar el talent femení de la UPC.

Es tracta d’una iniciativa oberta a la participació de la comunitat universitària i a la societat en general, ja que es fomentarà que es difonguin propostes amb l’etiqueta #mésDonesUPC.

Carrera professional i mentories

A més de la campanya, per commemorar el Dia Internacional de les Dones, diversos centres de la UPC han organitzat diferents activitats —jornades, conferències, taules rodones— per fomentar la carrera professional de les dones, posar en valor la tasca que realitzen les dones en l'enginyeria, l'arquitectura, les ciències i la tecnologia, i apropar els estudis politècnics a les noies.

D’altra banda, amb l’objectiu de superar les barreres existents que dificulten la carrera acadèmica de les dones, la UPC té previst facilitar la intensificació en l’activitat de recerca del Personal Docent i Investigador femení després d’una baixa maternal.

Així mateix, la Universitat també promou dos programes de mentoria: el programa T'STEAM, que promou que estudiantes de la UPC facin de mentores a noies de 4t d'ESO i s’inicia aquest mes de març amb una prova pilot. I el programa M2m, que impulsa la creació de parelles de mentores (empresàries i dones directives, acadèmiques o professionals amb càrrecs de responsabilitat)  i mentorades (estudiantes de grau, màster o doctorat de la UPC). Aquest curs són 24 les parelles del programa.

Aquestes iniciatives s’inscriuen en el III Pla d'Igualtat d'Oportunitats (2016-2020), que contempla altres accions. Així mateix, la UPC participa en el projecte europeu GEECCO, per promoure la presència de dones en el món de la ciència i la tecnologia