Cicle de conferències 'Dona i tecnologia: un tàndem de futur'

Estratègies de futur

Vivim en un món tecnològic en constant evolució, un món on les dones representen el 50% de la població, però un món on les dones són una gran minoria quan parlem de tecnologia. El cicle se centra a reflexionar globalment el paper que desenvolupa la dona en el món tecnològic i com podem plantejar un futur més enriquidor.

El repte és gran i, per contribuir a fer-lo possible, el cicle proporciona un espai on es posa en comú el coneixement i les iniciatives dutes a terme per incentivar la incorporació de les noies en carreres tecnològiques i la progressió de les carreres professionals de les dones en entorns tecnològics.

L’objectiu del cicle és compartir les bones pràctiques locals i internacionals i reflexionar sobre possibles estratègies de futur, fent propostes d’actuació en tots els àmbits de la societat per tal d’incentivar la presència i participació de les dones en el món tecnològic fins aconseguir la presència paritària de les dones en els òrgans de decisió.

La investigadora Carme Torras, de l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), ha inaugurat, el 31 de gener al Palau Macaya de "la Caixa", el nou cicle 'Dona i tecnologia: un tàndem de futur', que inclou diverses conferències, taules rodones i seminaris amb l’objectiu de reflexionar sobre el paper de la dona en el món tecnològic. La propera conferència tindrà lloc el 4 d'abril, amb el títol 'Suport a l'educació STEM de les dones en el món en desenvolupament', i anirà a càrrec de Tonya Blowers, coordinadora del programa de l'Organització per les Dones en Ciència per al Món en Desenvolupament (OWSD), i en acabar s'obrirà una taula rodona.

22/03/2019

El cicle de conferències 'Dona i tecnologia: un tàndem de futur' reuneix a expertes i acadèmiques del nostre país i internacionals d’àmbits tan diversos com la tecnologia i la robòtica, l’economia o l’educació, per debatre quines estratègies i polítiques cal seguir per tal d’incrementar la presència de dones en les carreres professionals d’àmbit tecnològic.

La primera jornada ha tingut lloc dijous, 31 de gener, al Palau Macaya (Passeig de Sant Joan, 108, Barcelona) amb la conferència (vegeu vídeo) a càrrec de Carme Torras, investigadora de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), centre de recerca mixt del Centre Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC). Aquesta primera sessió, que porta per nom de 'La confluència de la robòtica i les humanitats atrau les investigadores', ha girat entorn al conflicte ètic que pot generar el desenvolupament tecnològic de la robòtica, buscant punts de trobada entre la ciència, la tecnologia i les humanitats. L’auge de la robòtica assistencial i de serveis planteja reptes de caire ètic i sociològic que han propiciat la confluència amb les humanitats. A més d’incrementar el nombre d’investigadores, ha sorgit una nova disciplina, la roboètica, que promou l’establiment de normatives i també iniciatives educatives i de formació d’opinió pública.

Carme Torras, llicenciada en matemàtiques i doctorada en informàtica, ha desenvolupat la seva vida professional més enllà de la ciència, publicant diverses novel·les, entre les quals destaca La mutació sentimental (Pagès editors, 2008), premiada amb el guardó literari Manuel de Pedrolo (2007) i Ictineu (2009). La seva trajectòria acadèmica ha estat reconeguda amb el premi Divulga del Museu de la Ciència de Barcelona, el premi Rafael Campalans de l’Institut d’Estudis Catalans i la medalla Narcís Monturiol de la Generalitat de Catalunya. A més, és membre numerària de l’Acadèmia Europea i membre electa de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona.

Educació, món laboral i societat
Les reflexions i debats del cicle, la direcció científica del qual està a càrrec de la professora i investigadora de la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC, Núria Castell, giraran entorn a tres blocs temàtics: l’educació, el món laboral i la societat, mitjançant quatre tallers per bloc temàtic i una taula rodona de conclusions a cada bloc.

En els tallers es partirà de casos pràctics reals per abordar els reptes i possibles solucions. Entre els mesos de febrer i març han tingut lloc els tallers sobre el primer bloc temàtic, l'educació. El cicle finalitzarà amb una conferència de cloenda sobre l’oportunitat d’establir quotes de gènere i el debat de com combinar-ho amb les propostes elaborades al llarg del cicle.

Reptes per a la igualtat de gènere
La propera cita és el proper 4 d'abril a les 18.30 hores, en què tindrà lloc la conferència titulada 'Suport a l'educació STEM de les dones en el món en desenvolupament', a càrrec de Tonya Blowers, coordinadora del programa de l'Organització per les Dones en Ciència per al Món en Desenvolupament (OWSD), i posteriorment es realitzarà la taula rodona titulada 'Reptes i propostes per a una educació en igualtat', en què es presentarà una visió global de l’educació i com es planteja la relació nena-jove-dona-tecnologia. Es debatran els reptes i les propostes d’actuació a tots els nivells educatius, resultat dels tallers.

A la taula rodona, que serà moderada per Josep Fernandez Ruzafa, degà de la FIB, hi participaran Vicky Castillo, responsable de Tallers i Esdeveniments a Digibot; Susana Navarro, assessora en tecnologia educativa, Consorci d'Educació de Barcelona; Roser Cussó, de l'Àrea de Cultura Digital del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, i María Antonia Huertas Sánchez, doctora en Matemàtiques i professora agregada dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Ja estan obertes les inscripcions per poder-hi assistir.