Declaració de la UPC en suport a les dones iranianes

El Consell de Direcció de la UPC fa la següent declaració en suport a les dones iranianes i de rebuig a la repressió.

25/10/2022

El 13 de setembre passat, la jove kurda Jina Amini, de vint-i-dos anys, va ser detinguda per la policia de la moralitat de la República Islàmica de l’Iran amb el pretext que portava incorrectament el vel. Va patir una agressió física per part dels agents de policia, que es pot qualificar de brutalitat policial i, fins i tot, tortura. Jina Amini va morir a l’hospital el 16 de setembre a conseqüència d’un infart i un coma.

Després de l'assassinat de Jina Amini, van esclatar protestes a escala nacional a més de 120 ciutats de l'Iran, en què van participar centenars de milers de ciutadans iranians. Aquestes protestes van ser iniciades per dones que exigien la rendició de comptes per la mort de Jina Amini i demanaven que es posés fi a la violència i la discriminació contra les dones a l'Iran, en particular, per l’obligatorietat de l'ús del vel.

Els moviments de protesta s’estenen amb força entre les estudiants i els estudiants a nombroses universitats de tot el país, en particular a la Universitat Tecnològica Sharif de Teheran, on boicotegen les classes i es manifesten contra la repressió. La resposta de les forces de seguretat iranianes ha estat violenta i descontrolada, ha provocat morts i ferits.

A més, les autoritats iranianes estan bloquejant les connexions a internet, amb què intenten evitar la transmissió i difusió de notícies i imatges de les protestes, cosa amb què impedeixen a les organitzacions internacionals i locals documentar les violacions dels drets humans.

Des del 1983, el Govern iranià va desenvolupant legislació sobre la manera com s’han de mostrar en públic les dones, i això esdevé un instrument per a la repressió, ja que les priva de llibertats i drets. Sovint, les dones són assetjades, empresonades, torturades, assotades i fins i tot assassinades per desafiar aquestes normes repressives.

Des del mandat del president Ebrahim Raisi, el 2021, l'Iran ha impulsat legislació que endureix la repressió contra les dones, en particular a través d'una nova llei aprovada el 2021 per la qual es restringeix dràsticament l'accés de les dones als drets de salut sexual i reproductiva.

Més de 40 defensors i defensores dels drets humans han estat detinguts des del 18 de setembre de 2022, i les defensores dels drets humans han estat objecte d'atacs especials i violents com a part d'aquestes detencions, agressions i batudes de les forces iranianes. En la línia de la repressió i la vulneració dels drets humans, el Tribunal Revolucionari d'Urmia ha condemnat a mort de les defensores dels drets de les persones LGBTQI Zahra Sedighi Hamedani, de 31 anys, i Elham Chubdar, de 24 anys, acusades de «corrupció a la Terra mitjançant la promoció de l'homosexualitat».

A Catalunya han estat diverses les expressions de rebuig de diferents institucions, aprovant declaracions en suport de les dones iranianes i de rebuig a la repressió.

També el Parlament Europeu va aprovar, el dijous 6 d’octubre, una resolució contra la situació a l’Iran.

Per tot això, el Consell de Direcció de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) vol expressar:

1. La condemna a l’assassinat de la jove kurda Jina Amini en mans de la policia de la moral de l’Iran i expressar el condol a la família i amics i a les famílies de totes les persones assassinades durant les recents protestes.

2.  La solidaritat amb les joves iranianes que lideren les protestes o hi participen, malgrat les dificultats i les repercussions personals a què s'enfronten. Gràcies a elles s’articula el moviment de protesta pacífic a tot el país contra l'assassinat de Jina Amini, l'opressió sistemàtica i creixent de les dones i les violacions greus i massives dels drets humans i les llibertats fonamentals.

3. La condemna enèrgica a l'ús generalitzat i desproporcionat de la força per part de les forces de seguretat iranianes contra manifestants pacífics, així com la condemna a qualsevol forma de tortura. L’alliberament immediat i la retirada tots els càrrecs en contra de les persones empresonades per les protestes són irrenunciables.

4. El nostre suport a les aspiracions del poble iranià, que vol viure en un país lliure, estable, integrador i democràtic que respecti els drets humans i les llibertats fonamentals.

5. La necessitat d’una investigació ràpida, imparcial i eficaç de les morts de la Jina Amini i de totes les persones que es manifesten, que inclogui l'enjudiciament dels responsables.

6. La nostra condemna a qualsevol legislació que estableixi normes que atemptin contra la llibertat de les dones a vestir i viure amb llibertat.